În loc de 3.200 de microbuze electrice, România a reușit să cumpere doar 1.300, la un preț mediu de aproape 200.000 de euro fiecare, deși Comisia Europeană estimase un cost real de 78.000 de euro. Diferența este scandalos de mare și ridică suspiciuni uriașe cu privire la modul în care banii publici – și banii europeni – au fost gestionați
La Brașov, scandalul microbuzelor electrice nu poartă doar nume de firmă dubioasă din Prahova, ci și o semnătură locală de toată frumusețea: Ciprian Sterpu, fost vicepreședinte al Consiliului Județean. Da, același Sterpu care, cu pixul său, a girat un contract ce transformă banii europeni în aur pentru clientela de partid.
De unde vin microbuzele?
Ei bine, nu din Silicon Valley, nici din Germania, nici măcar dintr-o uzină modernă. Microbuzele „de lux” pentru școlile din România vin de la Aveuro International SRL, o firmă din Prahova care a învârtit contracte de sute de milioane și care, ce să vezi, e condusă de băiatul unei șefe PNL. Cu alte cuvinte, nu vorbim despre tehnologie revoluționară, ci despre tehnologia combinației: PNRR → Consilii Județene → contracte grase pentru prieteni politici.
Ce a făcut Sterpu?
În loc să întrebe de ce microbuzele costă dublu sau triplu față de prețul real, Sterpu a ridicat stiloul și a semnat . Semnătura lui a validat ca Brașovul să intre în hora supraprețului: 200.000 de euro bucata pentru niște microbuze care, pe piața liberă, se cumpără cu 80.000..
Brașovenii trebuie să știe că în spatele cifrelor se află nume și semnături. Iar la Brașov, semnătura lui Ciprian Sterpu stă pe contractul de finanțare al microbuzelor electrice cumpărate la suprapreț. Nu este o simplă formalitate birocratică – este un act care îl face complice la cel mai mare scandal de risipă din fondurile PNRR destinate educației.
Va urma!