Proiectul Aeroportul Brașov este paralizat total

După ce Consiliul Județean Brașov a anunțat rezilierea contractului cu firma sibiană Construcții SA, pentru (ne)realizarea mai multor obiective din cadrul viitorului Aeroport , directorul general al firmei de construcții a declarat pentru publicația „Turnul Sfatului” că ei sunt cei care au cerut rezilierea contractului și că, din punctul lor de vedere, proiectul este prost gestionat, fiind doar „o poveste” pentru „campania electorală din 2020”.

28,5 milioane de lei, fără TVA, este valoarea contractului semnat între Consiliul Județean Brașov și Construcții SA în ianuarie 2019, contract care avea drept obiectiv realizarea a nouă obiective din cadrul viitorului Aeroport internațional Brașov: de la clădire energetică, la remiza PSI, parcare și drum de acces, drumuri tehnologice interioare la rețele interioare. După semnarea contractului, obiectivul de amenajare a porților și împrejmuirii a fost scos din contract, din cauza că trebuia reproiectat ca urmare a cerințelor Administrației bazinale de apă Olt.

La începutul acestei săptămâni, CJ Brașov a anunțat că, de fapt, a reziliat contractul cu Construcții SA încă din octombrie 2020, dar firma nu a plecat de pe șantier, unde ar fi realizat pe ansamblu doar 11% din ceea ce se obligase să facă, până la începutul acestui an. „Deși autoritatea contractantă a notificat în repetate rânduri antreprenorul cu privire la îndeplinirea defectuoasă a contractului, acesta nu și-a respectat obligațiile la termenele și în condițiile stipulate în contract, motiv pentru care Județul Brașov a transmis antreprenorului notificarea de reziliere a contractului în 7 octombrie 2020. În urma efectelor acestei notificări de reziliere, Acordul Contractual nr. 1/85/04.01.2019 a fost reziliat începând cu data de 23 octombrie 2020, din cauza neîndeplinirii acestuia”, se arată în comunicatul CJ.

După reziliere, a fost realizată și o expertiză tehnică, din care rezultă că cei de la Construcții SA au „întârziat în mod nejustificat execuția lucrărilor, beneficiarul fiind îndreptățit la rezilierea contractului”. „SC Construcții SA Sibiu nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale, astfel încât la data de terminare a lucrărilor preconizată conform contractului, antreprenorul a executat doar 11,7% din contract. Județul Brașov a făcut demersurile de preluare a amplasamentului, dar în urma repetatelor tergiversări cauzate de antreprenor, reintrarea în posesia amplasamentului s-a realizat abia în luna ianuarie 2021”, mai anunță sursa citată.

„Au tratat acest proiect ca și cum ai ridica o casă”

Adrian Homan, directorul general al Construcții SA, spune că lucrurile sunt eronat prezentate de către autoritățile brașovene. „Noi am reziliat contractul, deoarece au fost interesați doar de o campanie electorală a anului 2020. Proiectul Aeroportului Brașov este paralizat total, nu mai lucrează mai nimeni în ziua de azi, doar câțiva muncitori de la Bog`Art (firma angajată să ridice terminalul – n.r.). Ei și-au făcut campanie electorală și când să continuăm lucrările, nu au mai prelungit contractul. Contractul acesta expira în noiembrie, nu era normal să îl prelungească dacă voiau să termine lucrarea?”, spune Adrian Homan, pentru „Turnul Sfatului”.

Însă, potrivit informațiilor oferite la data semnării, durata de derulare a contractului era de trei luni pentru elaborarea proiectului tehnic și opt luni pentru realizarea construcțiilor propriu-zise, adică trebuia să fie gata în decembrie 2019 (detalii: BRAȘOV. A fost semnat contractul pentru construirea a nouă componente din viitorul aeroport).

Directorul general al Construcții SA contestă și procentajul de execuție a contractului, comunicat de CJ Brașov. „Nu este adevărat, vă pot trimite fotografii pentru a vedea stadiul șantierului în care nu s-a mai vrut prelungirea contractului”. Adrian Homan spune că, din punctul lui de vedere, o mare problemă în derularea contractului a fost faptul că autoritățile brașovene nu au personal specializat în construirea de aeroporturi. „Eu lucrez de 27 de ani în domeniul construcțiilor. Iar când construiești ceva special, îți trebuie oameni cu experiență în acel domeniu. Când faci un baraj nu poți pune un inginer de drumuri să îți avizeze barajul. Asta se întâmplă în cazul aeroportului, unde autoritățile lucrează cu o serie de consilieri care nu știu ce înseamnă ridicarea unui aeroport. Nu aveam cu cine să discutăm problemele specifice, nu există personal calificat. Au tratat acest proiect ca și cum ai ridica o casă”, spune Adrian Homan.