Indemnizații nerușinate la ATOP Brașov

Autoritatea Teritorială de Ordine Publică (ATOP) este o structură care funcţionează cu rol consultativ pe lângă Consiliul Judeţean, având ca activitate reprezentarea şi promovarea intereselor comunităţii în scopul asigurării unui climat de siguranţă şi securitate publică. În realitate, această instituţie este una prin care sunt recompensaţi cu indemnizaţii grase politicieni şi oameni apropiaţi acestora.

La Brașov, Autoritatea Teritorială de Ordine Publică (ATOP), este condusă chiar de liberalul “săcelean” Ciprian Sterpu. Nu expertiza în ordină publică îl recomandă pe Sterpu, acesta fiind promovat politic pentru a încasa o indemnizația de peste 1000 lei pe lună pentru maxim 8 ore.

Jurnalista Electra Ghiza din Brasov afirmă ca valoarea indemnizatiei primite de la ATOP este „nerusinata” in raport cu activitatea pe care o desfasoara.

Electra Ghiza este reprezentanta a comunitatii brasovene in ATOP (Autoritatea Teritoriala de Ordine Publica) alaturi de mai multe oficialitati locale, printre care si sefii Politiei si Jandarmeriei. Ea afirma ca activitatea desfasurata in cadrul ATOP ii consuma cel mult 8 ore pe luna, astfel incat banii primiti, peste 1.000 de lei net, nu se justifica. „Consider ca activitatea din ATOP nu ar trebui remunerata iar valoarea actuala a indemnizatiilor este cel putin nerusinata. Personal, am decis ca, lunar, sa donez banii primiti asa incat ei sa se intoarca la cei de la care, practic, provin: cetatenii platitori de taxe si impozite”, anunta Electra Ghiza pe Facebook.

Postarea integrală

Statul român mă plătește cu 24.090 lei pe lună.Net, adică bani în mână.

Afirmația este corectă și greșită în același timp. Mai jos vă explic, postarea e ceva mai lungă dar vă recomand să citiți ca să știți cum e căpușat bugetul statului.

În ianuarie am fost desemnată ca, în următorii 4 ani, să reprezint comunitatea brașoveană în ATOP (Autoritatea Teritorială de Ordine Publică), organism cu rol consultativ pe lângă Consiliul Județean Brașov. Așa cum spune Legea 218/2002 (Sectiunea a 3-a), există câte un ATOP pe lângă fiecare consiliu județean din țară iar în componență intră: subprefectul, 6 consilieri județeni, 3 reprezentanți ai comunității, șeful IPJ, șeful ISU, șeful Insp. de Jandarmi, șeful Poliției Locale, reprezentantul Corpului Național al Polițișilor (total 15 persoane).

Rolul ATOP este consultativ, cum spuneam, iar atribuțiile legale țin de “protejarea intereselor comunității și asigurarea climatului de siguranță publică”(detalii la art. 18, sectiunea a 3 a, L218/2002). Membrii autorității se întrunesc în ședințe ordinare (de regulă, lunar) sau extraordinare, în plen sau în comisii.

Potrivit Regulamentului de organizare și funcționare a ATOP (Ordinul 575/ 5 aug. 2002, art. 19), “Pentru activitatea desfășurată în plen și în comisii membrii autorității teritoriale de ordine publică au dreptul la o indemnizație de ședință stabilită de Consiliul General al Municipiului București, respectiv de consiliile județene.”

Așadar, am ajuns la bani.

Bani pe care îi stabilește/votează plenul consiliului judetean. La Brașov e vorba de 1872 lei brut, 1095 lei net. Pentru fiecare ședință!

 

Haideți să vă spun cât efort/muncă/timp consum eu pentru cei 1095 lei pe care îi primesc lunar. Ordinea de zi a ședintei (lunare) se anuntă cu câteva zile înainte. De regulă sunt petiții, solicitări de modificari legislative, rapoarte de activitate, toate în legătura cu ordinea publică. Citesc documentele, fac research pe net, schimb impresii pe email cu colegii din ATOP, eventual contactez petiționarii ca să înțeleg mai bine chestiunea. În total, să zic, 2 ore. Apoi urmează sedința cu dezbateri, luări de cuvânt, vot. Cea mai lunga la care am participat până acum a fost de 2 ore si jumătate. Hai să zic că, în total, aloc 8 ore (o zi de lucru) activității din ATOP. Și, pentru această unică zi de lucru, primesc din bugetul consiliului județean 1095 lei! Dacă ar fi să lucrez o lună intreagă, adica 22 zile lucrătoare, ar însemna să primesc 24.090 lei. Wow! Ăsta da venit… de la stat! La Vrancea, aceeași unică ședință (cu muncă de o zi, sa zic) se plătește cu 3285 lei. Dacă, ipotetic, extindem venitul la o lună, rezultă 72.270 lei!

Să acceptăm că nu timpul, ci expertiza sunt cele care contează în activitatea ATOP. Atunci spuneți-mi voi ce mega-expertiză, ce background si experientă beton are acela care, pentru o singură ședință, primește 3285 lei, adică salariul mediu pe o lună în România….?!

Consider că activitatea din ATOP nu ar trebui remunerată iar valoarea actuală a indemnizațiilor este cel puțin nerușinată. Personal, am decis ca, lunar, să donez banii primiți așa încât ei să se întoarcă la cei de la care, practic, provin: cetățenii plătitori de taxe și impozite.

În esență, ATOP este o înstituție importantă în buna funcționarea societății. Dar, în realitate, pare a fi o sinecură. O vacă de muls pentru unii politicieni, pentru prietenii lor. Putem să îi scoatem din discuție pe șefii de instituții de ordine publică membri in ATOP, deși și ei primesc indemnizație pentru o activitate care e deja salarizată!

Dovada că unii căpușează bugetul statului prin intermediul ATOP a venit la ultima ședință. Dnul Mihai Mohaci, fost prefect, senator, PSD, actualmente președinte PRO România – deci, politician de carieră – a fost desemnat membru în ATOP din partea societății civile. Am fost tentată să cred își doreste cu adevărat să pună în slujba comunității experiența acumulată in zecile de ani de lucru în instituțiile publice ale statului. Dar, la ultimă ședință, dl, Mohaci nu a mai participat: ne-a trasmis că și-a dat demisia din ATOP pentru că…. nu mai poate cumula pensia cu indemnizația! Deci, dacă indemnizație nu e, nimic nu e!

 

Voi propune modificarea legislației așa încât ATOP să devină ceea ce trebuie: un forum de dezbatere unde profesioniștii se întâlnesc cu policienii și cetățenii nu pentru bani, ci pentru o societate mai ordonată și sigură